Apa Itu Nikotin? Fakta Penting Anda

Photo of author

By Daniel Azhar

Ringkasan

  • Nikotin ialah bahan perangsang kimia dalam produk tembakau yang mencetuskan ketagihan.
  • Risiko tinggi mendapat kanser, penyakit jantung dan paru-paru, serta masalah kesihatan reproduktif dan mental.
  • Penggunaan nikotin mungkin berinteraksi dengan ubat lain, memburukkan keberkesanan ubat dan meningkatkan risiko kesihatan.
  • Pemberhentian penggunaan nikotin menyebabkan gejala penarikan diri yang mencabar seperti kebimbangan dan kemurungan.
  • Terapi Gantian Nikotin (NRT) dan kaunseling membantu mengatasi kesan penarikan nikotin.
  • Dasar kawalan tembakau berkait secara langsung dengan pengurangan penyakit berkaitan merokok.
  • Nikotin sangat berisiko untuk remaja kerana kesan negatifnya terhadap otak yang masih berkembang.
  • Ketersediaan sokongan seperti Quitline dan produk penanda nikotin membantu perokok berhenti.
  • Statistik di Australia menunjukkan bahawa 1 daripada 10 orang dewasa adalah perokok setiap hari, dengan purata umur mula merokok pada 16.63 tahun.

Pernahkah anda mendengar tentang nikotin? Tahukah anda apakah objek yang sering kita dengar ini?

Ramai orang tahu bahawa nikotin ada dalam rokok, tetapi apakah sebenarnya nikotin, dan apakah kesannya pada tubuh kita?

Kami akan mendedahkan fakta menarik yang mungkin anda tidak tahu, dan ini amat penting bagi mereka yang ingin meninggalkan tabiat merokok dan mula hidup dengan sihat.

Apakah Itu Nikotin?

Apakah Itu Nikotin?

Nikotin adalah adalah sejenis bahan kimia perangsang yang meningkatkan penghantaran mesej antara otak dan badan.
Sumber utama nikotin adalah produk tembakau, yang juga mengandungi bahan berbahaya seperti tar dan karbon monoksida. Sama seperti ubat lain, nikotin boleh menyebabkan ketagihan dan menyebabkan pelbagai kesan kepada tubuh manusia.

Berikut adalah beberapa fakta penting tentang nikotin yang perlu anda ketahui:

  • Nikotin memberi kesan kepada badan dalam pelbagai cara dan kesannya bergantung kepada ciri fizikal seseorang, tahap toleransi, penggunaan ubat lain, jumlah pengambilan dan kekuatan tembakau.
  • Penggunaan nikotin secara berkala boleh membawa kepada penyakit serius dan masalah kesihatan termasuk strok, buta, kencing manis, pelbagai penyakit pernafasan, kehamilan luar rahim, disfungsi seksual lelaki, fungsi imun yang rendah dan banyak lagi.
  • Produk rokok yang mengandungi nikotin dikaitkan dengan pelbagai jenis kanser termasuk oropharynx, laring, esofagus, trakea, bronkus dan paru-paru, leukemia myeloid akut, perut, hati, pankreas, buah pinggang dan ureter, serviks, pundi kencing dan kanser kolorektal.
  • Merokok pasif, atau menghidu asap rokok orang lain, juga boleh menyebabkan masalah kesihatan yang sama seperti merokok secara langsung. Jadi, nasihat jangan merokok di sekeliling orang lain, terutamanya individu yang terdedah seperti bayi, kanak-kanak, wanita hamil, ibu menyusu dan orang yang menghidap penyakit pernafasan kronik.
  • Mengambil nikotin bersama-sama dengan bahan lain, termasuk ubat-ubatan yang ditetapkan, mungkin mengakibatkan interaksi yang tidak dapat diramalkan dan berpotensi berbahaya.
  • Gejala penarikan nikotin selepas penggunaan jangka panjang adalah mencabar dan termasuk keinginan yang kuat untuk merokok, kebimbangan, kebimbangan, kemurungan, tidur yang tidak lena, berat badan bertambah, masalah tumpuan, sakit kepala, batuk dan sakit tekak serta sakit perut.
    Statistik dari 2020-21 menunjukkan bahawa satu daripada sepuluh orang dewasa di Australia adalah perokok setiap hari. Lelaki lebih cenderung menjadi perokok setiap hari berbanding wanita.

Orang dewasa yang tinggal di kawasan luar bandar dan terpencil di Australia hampir dua kali lebih mungkin menjadi perokok setiap hari berbanding mereka yang tinggal di bandar-bandar besar. Purata umur bagi anak muda Australia untuk menghisap rokok penuh pertama mereka ialah 16.63 tahun.

Kelaziman Nikotin dalam Rokok, Peranti Vaping dan Lain-lain

Kelaziman Nikotin dalam Rokok, Peranti Vaping dan Lain-lain
Sesungguhnya, nikotin adalah bintang utama dalam cerita rokok dan ia juga merupakan watak utama dalam produk vape dan e-rokok .
Anda mungkin berfikir, "Adakah syarikat vape sengaja meletakkan nikotin dalam produk mereka?" Jawapannya cepat, ya. Matlamat? Untuk membantu perokok lama meninggalkan tabiat merokok tradisional yang lebih berbahaya, dengan lebih teratur dan terkawal.

Kita tidak boleh lari daripada fakta – nikotin berpotensi menimbulkan ketagihan.
Tahap ketagihan nikotin ini boleh menjadi serius dan menyebabkan ketagihan nikotin, atau dalam bahasa kita, ketagihan nikotin. Tetapi, jika kita menggunakan nikotin dalam bentuk terkawal, seperti dalam terapi penggantian nikotin, ia boleh menjadi kawan apabila kita cuba mengucapkan selamat tinggal kepada rokok.

kenapa? Kerana, nikotin terkawal ini cuba meniru bagaimana nikotin dalam rokok berinteraksi dengan badan, tanpa rokok itu sendiri.
Dengan cara ini, badan perlahan-lahan diajar untuk tidak lagi bergantung kepada merokok. Ini sepatutnya tidak semudah mengira 1, 2, 3, tetapi banyak kajian saintifik mendapati pendekatan ini boleh meningkatkan peluang seseorang untuk berhenti merokok.

Kesan Jangka Pendek dan Panjang Penggunaan Nikotin

Kesan Jangka Pendek dan Panjang Penggunaan Nikotin
Bagaimanakah nikotin sebenarnya memberi kesan kepada kita? Apabila dihisap, nikotin memasuki aliran darah dan cepat bergerak ke otak, menyebabkan pembebasan bahan kimia yang dikenali sebagai neurotransmitter, seperti dopamine dan serotonin.
Sesiapa yang merokok pasti pernah merasai perasaan ini – detik-detik keseronokan atau yang biasa dipanggil 'tendangan'.

Walau bagaimanapun, tanggapan segera ini boleh menimbulkan tanggapan palsu bahawa nikotin tidak berbahaya. Sebaliknya, kandungan nikotin dalam produk tembakau boleh menyebabkan banyak risiko kesihatan:

  • Meningkatkan risiko kanser, termasuk kanser mulut dan paru-paru.
  • Menggalakkan penyakit jantung kerana kesannya terhadap tekanan darah dan paras kolesterol.
  • Memburukkan kesihatan paru-paru dan berisiko penyakit pernafasan seperti asma dan emfisema.
  • Mengancam wanita hamil dan kesuburan mereka.
  • Dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan mental, termasuk tekanan, kebimbangan, dan kemurungan.
  • Menjejaskan metabolisme dan boleh menyebabkan penambahan berat badan atau kesukaran menguruskan berat badan.
  • Mempercepatkan proses penuaan kulit dan pembentukan kedutan.
    Perokok jangka panjang mungkin mengalami sindrom penarikan nikotin apabila cuba berhenti, yang boleh menghasilkan gejala seperti keinginan yang kuat untuk merokok, rasa tidak puas hati, gangguan tidur dan sebagainya.

Kesan Nikotin Terhadap Keadaan Kesihatan Termasuk Kanser

Kesan Nikotin Terhadap Keadaan Kesihatan Termasuk Kanser
Tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa nikotin boleh menjadi musuh senyap. Perlahan tetapi pasti, pergantungan kepada nikotin bukan sahaja menjadikan seseorang lebih terdedah kepada penyakit kronik, tetapi juga menyempitkan pilihan mereka untuk mengekalkan kehidupan yang sihat. Nikotin dikaitkan dengan:

  • Kanser– Dari mulut ke paru-paru, risiko meningkat dengan setiap tarikan rokok yang mengandungi nikotin.
  • Penyakit jantung– Nikotin meningkatkan tekanan darah dan memberi beban kepada jantung.
  • Kesihatan pernafasan– Mempercepatkan kemusnahan tisu paru-paru, menyebabkan penyakit seperti COPD.
  • Kanser mulut dan kanser tekak– Terutama untuk pengguna produk tembakau yang tidak dihisap, seperti mengunyah tembakau atau snus.

Peranan Nikotin dalam Neurotransmitter dan Kesan Psikologi

Peranan Nikotin dalam  Neurotransmitter dan Kesan Psikologi
Di peringkat otak, nikotin adalah ahli kimia yang licik kerana ia tahu mengeksploitasi sistem ganjaran yang dibina ke dalam manusia dengan merangsang pembebasan dopamine, yang berfungsi untuk keseronokan.
Ini adalah keadaan di mana kita berasa baik, berpuas hati, dan ingin mengulangi pengalaman itu.

Tetapi dari masa ke masa, sistem ganjaran kami menjadi tidak peka terhadap nikotin, dan ini sudah tentu memberi kesan kepada kebolehan kognitif termasuk ingatan dan tumpuan.

Nikotin, yang pada asalnya dicari sebagai perangsang, sebaliknya boleh menyebabkan gangguan mood dan masalah kesihatan mental.
Ramai orang tidak menyedari bahawa nikotin juga menjejaskan kesihatan kulit, gigi dan juga tulang, bukan sahaja dalam menguruskan cara kita menangani tekanan dan tekanan, tetapi juga cara kita menangani usia. Dengan kesan yang meluas ini, adalah penting untuk memahami secara mendalam apa sebenarnya nikotin.

Memahami Proses Penarikan Diri daripada Nikotin

Memahami Proses Penarikan Diri daripada Nikotin
Pengeluaran nikotin adalah fasa yang sukar dan tidak selesa bagi mereka yang cuba berhenti merokok atau mengurangkan penggunaan produk yang mengandungi nikotin.

Jika nikotin tidak lagi terdapat dalam sistem badan, otak, yang digunakan untuk rangsangan kimia nikotin, akan mula memberontak. Ini mungkin dalam bentuk:

  • Melankolis: Perasaan sedih atau hilang minat dalam aktiviti harian.
  • Keresahan: Berasa gelisah atau sukar duduk diam.
  • Kesukaran Tidur: Insomnia atau perubahan dalam corak tidur.
  • Kebimbangan: Rasa tegang atau 'edgy'.
  • Selera Makan: Bertambah, yang boleh menyebabkan pertambahan berat badan.

Mengatasi Penarikan Diri Dari Nikotin – Simptom dan Rawatan Tersedia

Mengatasi Penarikan Diri Dari Nikotin -  Simptom dan Rawatan Tersedia
Untuk menangani gejala penarikan nikotin, terdapat beberapa strategi dan rawatan yang boleh membantu, termasuk:

  1. Terapi Penggantian Nikotin (TGN): Menggunakan produk seperti gula getah nikotin, tampalan atau lozenges boleh mengurangkan gejala penarikan diri.
  2. Kaunseling: Bimbingan daripada pakar boleh memberikan sokongan emosi.
  3. Pelan Berhenti Merokok Berstruktur: Menggunakan alat atau apl digital yang boleh membantu dalam memantau kemajuan dan mengekalkan fokus pada matlamat.

Keberkesanan Terapi Gantian Nikotin dalam Berhenti Merokok

Keberkesanan Terapi Gantian Nikotin dalam Berhenti Merokok
Terapi Penggantian Nikotin telah terbukti dalam banyak kajian sebagai salah satu cara paling berkesan untuk berhenti merokok. TGN berfungsi dengan menyediakan dos nikotin terkawal tanpa bahaya yang biasanya dikaitkan dengan merokok, contohnya:

  • Pengurangan Gejala Penarikan Diri: Produk TGN menghalang gejala pengeluaran yang kuat yang boleh mengganggu kehidupan seharian.
  • Mengurangkan Keinginan Merokok: Membantu dalam mengurangkan keinginan seseorang untuk kembali merokok.
  • Pelbagai Pilihan: Dengan rangkaian luas produk TGN, pengguna boleh memilih produk yang paling sesuai dengan keperluan individu mereka.
    TGN bukanlah penyelesaian ajaib tetapi ia merupakan komponen penting dalam rancangan berhenti merokok yang komprehensif. Ia paling berkesan apabila digabungkan dengan sokongan dan kaunseling. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk berbincang dengan profesional kesihatan sebelum memulakan sebarang bentuk terapi.

Langkah Kawal Selia Mempengaruhi Penggunaan Tembakau

Langkah Kawal Selia Mempengaruhi Penggunaan Tembakau
Apabila kita menyebut 'nikotin dan tembakau', ramai orang langsung terfikir tentang rokok. Tetapi, tahukah anda, peranan badan kawal selia memainkan peranan penting dalam usaha mengawal penggunaan tembakau? Dengan menguatkuasakan peraturan yang ketat, kita dapat mengurangkan kadar merokok dalam masyarakat.

Contohnya, dengan memperkenalkan cukai yang lebih tinggi ke atas produk tembakau dan mengehadkan merokok di kawasan awam, boleh membantu orang ramai berfikir dua kali sebelum mereka mencapai pakej rokok mereka yang seterusnya.

Galakkan Alternatif Bebas Rokok dan Kesedaran Komuniti tentang Risiko Merokok Pasif

Galakkan Alternatif Bebas Rokok dan Kesedaran Komuniti tentang Risiko Merokok Pasif
Anda mungkin pernah mendengar bahawa 'nikotin dan asap rokok' boleh menyebabkan orang di sekeliling kita sakit, bukan? Bahaya asap rokok yang dihidu oleh bukan perokok adalah serius. Ia boleh menimbulkan risiko kesihatan seburuk merokok itu sendiri.

Jadi, adalah penting untuk kita meningkatkan kesedaran dalam masyarakat tentang bahaya merokok pasif dan menyokong alternatif seperti produk vape, yang secara amnya mengandungi bahan yang kurang berbahaya daripada rokok tradisional. Memilih vape tertentu, terutamanya sistem pod tertutup, boleh menjadi langkah pertama perokok ke arah gaya hidup yang lebih sihat.

Ini bukan sahaja membantu merokok, tetapi juga mengurangkan pendedahan kepada asap rokok bekas kepada orang lain.
Statistik menunjukkan bahawa langkah kawalan tembakau yang ketat menyumbang kepada peningkatan kesihatan umum.

Meneroka Kesan Gabungan Nikotin dan Pelbagai Ubat-Ubatan

Meneroka Kesan Gabungan Nikotin dan Pelbagai Ubat-Ubatan
Nikotin, sejenis ubat perangsang, diketahui digunakan untuk meningkatkan penyampaian mesej antara otak dan badan. Bagaimanakah ia berfungsi dengan bahan lain?
Apabila nikotin diambil bersama ubat-ubatan tertentu, interaksi yang tidak dijangka dan berisiko tinggi boleh berlaku.

Contohnya, sesetengah ubat untuk tekanan darah tinggi atau masalah jantung mungkin kurang berkesan kerana nikotin. Ini kerana nikotin menyempitkan saluran darah dan meningkatkan tekanan darah.
Selain itu, mengambil nikotin dengan perangsang lain boleh meningkatkan risiko masalah jantung.

Risiko dan Kesan Penggunaan Nikotin dan Ubat-Ubatan Bersama

Risiko dan Kesan Penggunaan Nikotin dan Ubat-Ubatan Bersama
Ramai di antara kita mungkin tidak menyedari bahawa nikotin dan ubat-ubatan tertentu boleh bertindak balas dengan cara yang memudaratkan.
Contohnya, nikotin boleh mengurangkan keberkesanan ubat penenang seperti benzodiazepines, yang digunakan untuk merawat kebimbangan dan insomnia. Akibatnya, seseorang mungkin memerlukan dos yang lebih tinggi untuk mencapai kesan yang sama, yang boleh menyebabkan ketagihan dan kesihatan mental terjejas.

Begitu juga, terdapat bukti yang menunjukkan bahawa mengambil nikotin bersama-sama dengan alkohol meningkatkan kecenderungan seseorang untuk menjadi ketagih.

Perokok tetap mungkin mendapati diri mereka minum lebih banyak alkohol, yang boleh menyebabkan ketagihan alkohol. Nikotin juga boleh menimbulkan risiko yang lebih tinggi kepada kesihatan apabila digabungkan dengan kafein atau narkotik lain, yang kemudiannya boleh meningkatkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah. Ini bukan sahaja mengenai nikotin tercemar tetapi juga tentang bagaimana nikotin disalahgunakan melalui rokok, vape dan produk tembakau lain.

Mari kita ingat, tiada peringkat penggunaan dadah yang selamat. Kesan nikotin mungkin berbeza-beza berdasarkan sifat fizikal individu, tahap toleransi, pengambilan bahan lain, kuantiti dan kekuatan produk tembakau.

Penggunaan nikotin secara berterusan boleh menyebabkan pelbagai penyakit dan masalah kesihatan seperti strok, buta, kencing manis, pelbagai penyakit pernafasan, kehamilan luar rahim, disfungsi seksual lelaki, penurunan fungsi imun, dan banyak lagi.

Kerentanan Orang Muda terhadap Ketagihan Nikotin

Kerentanan Orang Muda terhadap Ketagihan Nikotin
Nikotin dikenali sebagai penagih dadah yang boleh menyebabkan ketagihan terutama di kalangan remaja dan muda. kenapa?
Sebab otak yang masih berkembang pada usia muda sangat mudah terkena nikotin yang boleh menyebabkan ketagihan jangka panjang. Kesian kan?

Apabila orang muda menghisap rokok atau menggunakan alat vape, bahan nikotin segera melompat ke dalam sistem saraf dan mengganggu perkembangan otak yang normal. Pernahkah anda mendengar tentang nikotin dan kesannya terhadap perkembangan remaja?
Tahukah anda, otak remaja kita sedang berubah dan berkembang dengan baik ke usia dua puluhan.

Nikotin sebenarnya mengganggu perkembangan reseptor yang benar-benar mempengaruhi pembelajaran, perhatian dan fungsi mood. Jadi apabila kita menambah nikotin ke dalam campuran ini, kita seperti meletakkan batu dalam perjalanan otak untuk matang.
Mari menyelam lebih dalam:

  • Nikotin dan dopamine — nikotin sangat suka bermain dengan dopamine, bahan kimia otak yang membuatkan kita berasa baik. Tetapi bukan itu sahaja, nikotin menipu otak remaja supaya sentiasa berasa 'ah, saya perlukan lebih' yang akhirnya membawa kepada ketagihan.
  • Peningkatan tekanan — nikotin kadangkala diambil sebagai cara untuk melegakan tekanan, tetapi ironinya, ia boleh meningkatkan tekanan dalam jangka masa panjang. Ironinya menambahkan tekanan tambahan, bukan?
  • Pencapaian akademik — dengan otak yang sibuk memikirkan nikotin, sukar untuk fokus pada pelajaran. Jadi prestasi akademik mungkin menurun kerana otak sibuk 'dating' dengan nikotin.

Implikasi Jangka Panjang Penggunaan Nikotin terhadap Pembangunan dan Kesihatan Belia

Implikasi Jangka Panjang Penggunaan Nikotin terhadap Pembangunan dan Kesihatan Belia
Bukan gurauan, kesan jangka panjang nikotin tidaklah teruk.

  • Kesihatan jantung dan paru-paru risiko meningkat — anda masih muda, anda kuat, tetapi dengan nikotin sebagai rakan anda, paru-paru dan jantung anda mungkin menangis secara senyap.
  • Psikologi — bukan sahaja badan, malah minda juga berisiko. Gangguan mood, kebimbangan dan kemurungan boleh menjadi rakan yang tidak diundang yang tidak mahu pergi.
  • Ketagihan — apa yang bermula dari 'hanya mencuba' boleh berakhir dengan perjuangan untuk melepaskan diri daripada belenggu nikotin yang mengikat.

Menangani Beban Ketergantungan Nikotin dalam Masyarakat

Menangani Beban Ketergantungan Nikotin dalam Masyarakat
Ketagihan nikotin boleh menyebabkan pelbagai kesan negatif termasuk penurunan kualiti hidup, tekanan kewangan, dan hubungan interpersonal yang bermasalah. Ia juga dikaitkan dengan pelbagai risiko kesihatan seperti penyakit jantung, kanser dan masalah pernafasan.

Masyarakat menghadapi cabaran untuk menyediakan sokongan yang mencukupi kepada individu untuk membolehkan mereka mengatasi ketagihan tersebut dan mengurangkan beban sistem penjagaan kesihatan.

Kesimpulan

Dalam artikel ini, kami telah bertukar maklumat tentang nikotin.

Nikotin boleh didapati dalam produk tembakau dan juga dalam vape. Kesan pada badan dan otak sangat berbeza. Jika nikotin diambil secara berlebihan, risiko kesihatan seperti penyakit jantung, kanser dan banyak lagi meningkat.

Proses menarik diri daripada nikotin sememangnya satu cabaran yang besar. Terdapat banyak cara untuk membantu, termasuk terapi penggantian nikotin yang berkesan. Pada masa yang sama, kita perlu sedar tentang asas kawalan tembakau dan kesan sosial ketagihan nikotin.

Golongan muda juga lebih terdedah kepada ketagihan nikotin, yang boleh menjejaskan perkembangan otak. Terdapat banyak sokongan untuk mereka yang ingin berhenti merokok.

Sekarang, kita lebih faham tentang nikotin. Yang penting, ingat bahawa vape, termasuk sistem pod tertutup, adalah pilihan yang kurang berisiko dan mudah digunakan.

Jadi, bagi mereka yang ingin berhenti merokok, beralih kepada vape boleh menjadi langkah pertama untuk gaya hidup yang lebih sihat.

Rujukan

– Universitas Indonesia, Fakultas Kesehatan Masyarakat. (2021). "Buku Toksikologi Industri." Diakses dari https://www.fkm.ui.ac.id/wp-content/uploads/2021/files/BukuToksikologiIndustri.pdf
– PubMed Central. (2010). "Toxic ingredients in tobacco smoke: mechanisms of carcinogenesis." Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2928221/
– UUM Electronic Theses and Dissertation. (Tarikh tidak dinyatakan). "Peranan Agensi Penguatkuasaan dalam Menyekat Peredaran Ubat Terlarang di Pulau Langkawi." Diakses dari https://etd.uum.edu.my/8933/2/s96205\_02.pdf
– Our World in Data. (2020). "Smoking." Retrieved from https://ourworldindata.org/smoking
– PubMed Central. (2019). "Dominika Marcinčáková, David Nosal, Peter Beňo. The impact of thirdhand smoke on human health." Accessed from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6651627/
– American Cancer Society. (2020). "Thirdhand Smoke and Cancer." Retrieved from https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/tobacco-and-cancer/thirdhand-smoke.html
– National Center for Biotechnology Information. (2016). "Protection from secondhand and thirdhand tobacco smoke exposure." Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5003586/
– World Health Organization. (2019). "Tobacco and Water Pipe Use." Retrieved from https://www.who.int/tobacco/waterpipe/en/
– CDC. (2020). "Health Effects of Thirdhand Smoke." Retrieved from https://www.cdc.gov/tobacco/datastatistics/sgr/2010/consumeren/index.htm
– PubMed Central. (2020). "The Role of Thirdhand Smoke in the SARS-CoV-2 Pandemic: Suggestions for Urgent Measures." Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7399440/
– National Cancer Institute. (2019). "Thirdhand Smoke: What It Is and How to Protect Yourself and Your Family." Retrieved from https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/tobacco/third-hand-smoke
– NCBI. (2015). "Thirdhand Smoke: State of Science and a Call for Policy Expansion." Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4542051/
– CDC. (2021). "Thirdhand Smoke: What You Need to Know." Retrieved from https://www.cdc.gov/tobacco/basic\_information/third-hand-smoke/index.html
– PubMed Central (PMC). (2011). "Understanding the Interconnections Between Thirdhand Smoke, Cell Death, and Cancer." Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3228562/
– World Health Organization. (2020). "Thirdhand Smoke: What It Is, and How to Protect Yourself and Your Family." Retrieved from https://www.who.int/news-room/q-a-detail/thirdhand-smoke
– PubMed Central. (2016). "Impak Asap Ketiga ke atas Kesihatan Manusia." Diakses dari https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4856552/
– American Lung Association. (2020). "Thirdhand Smoke: What It Is and How to Protect Yourself." Retrieved from https://www.lung.org/quit-smoking/smoking-facts/thirdhand-smoke
– PubMed Central. (2018). "E-Cigarette Vapor Versus Cigarette Smoke: A Review of the Literature." Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6318844/
– National Cancer Institute. (n.d.). "Thirdhand Smoke: What Is It and Why Is It a Concern?" Retrieved from https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/tobacco/third-hand-smoke
– Centers for Disease Control and Prevention. (Tarikh tidak dinyatakan). "Tobacco Use: Economics and Public Health." Diakses dari https://www.cdc.gov/tobacco/datastatistics/factsheets/economics/econ_facts/index.htm

Leave a Comment